torsdag den 19. december 2013

Rødbeder

Ingen fest uden rødbeder.


Fik foræret en sæk med "meget" store rødbeder. Var rigtig spændt på, om de var træede. Blev dog glædelig overrasket. De var faktisk rigtig fine.

Kogte dem i saltet vand, i godt 2 timer. (p.g.a. størrelsen) Gav dem et chock i koldt vand og kunne nu smutte skindet af med lethed.
Nu skæres de i skiver. Jeg har en chartreusekniv, så de får fine riller, men en almindelig kniv er bestemt ikke forkert.
Her ses de store skiver.

Op i et sylteglas med dem. Nu laver jeg en lage af eddike og sukker. 1 liter eddike og ½ kg sukker koges op. Tilsættes 1½ tsk atamon. 
Lagen hældes i glassene med de skivede rødbeder, som lukkes med det samme.


Det var så det. Men har man lyst, kan man jo selv eksperimentere med forskellige smagsvarianter. 
Jeg har prøvet med stjerneanis, pas på, ikke at komme for meget i. De er kraftige i smagen.
I dag stak jeg et stykke kanelstang ned i 2 af glassene, så spændt på hvordan det smager. Prøv også at tilsætte et stykke peberrod, løg eller hvad du nu kan finde på.
God fornøjelse!

Det var så mit udbytte:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar