søndag den 8. december 2013

Brændte mandler

Nu er det 3 år siden, jeg første gang ville lave brændte mandler. Har efterhånden købt mig fattig i mandler, fordi det ikke ville lykkes. Prøvede mange forskellige opskrifter, men ingen duede...

Men... jeg er så ikke lige den person der opgiver med det samme, så nu lykkedes det endelig yes-yes-yes... Og så finder jeg ud af, at fejlen hele tiden har lagt ved mig selv. Hmmm... Altså folkens, tålmodighed må man have, det drejer sig ikke om andet, så såre simpelt er det.

Så værsgo' derude, her kommer opskriften:

1 dl vand
100 g sukker
200 g mandler

Det hele blandes i en pande/gryde. Koger op og nu er det, at man skal være over det. De ca. første 10 min. koger det bare stille og roligt vandet fra mandlerne. Rør af og til. Massen bliver tykkere og nu røres der stille rundt, til sukkeret begynder at krystalisere.


Bliv nu endelig ved med at røre, skru måske lidt ned for varmen. (Det er her tålmodigheden skal bestå sin prøve). Sukkeret begynder lige så stille at smelte rundt om mandlerne og når de har en fin glat overflade, er de færdige. Hæld det over på et stykke bagepapir og skil mandlerne ad med 2 gafler. Lad dem køle af og så skal der smages.... Uhmm...

God fornøjelse!

(Vil lige tilføje, at det er en dobbelt portion, jeg har i panden på billedet)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar